2017, 03-11 (zaterdag) Aangekomen in Kaapstad

11 maart 2017 - Doha, Qatar

Tussen de middag geland op Capetown International Airport. Eerst een lange rij bij de douane, vervolgens een lange rij bij Avis. Gelukkig staat er een mooie, behoorlijk nieuwe cremekleurige Ford Ecosport op ons te wachten. De rij-ervaringen in Engeland helpen bij het wennen aan het verkeer. Op minder dan een kwartier van het vliegveld ligt The Cape Colonial guest house (13 Union Street). Een mooi groot huis in Engelse stijl, de eigenaar is dan ook oorspronkelijk een Engelsman. Het guesthouse is niet superluxe, wel sfeer- en stijlvol. Caroline heeft de reis georganiseerd; vluchten, route, accommodaties, alles. Het eerste overnachtingsadres is in ieder geval een schot in de roos.

We hebben nog voldoende energie om met de auto naar de Tafelberg te rijden, en daar met de Table Mountain Cableway omhoog te gaan. Het blijkt de moeite waard. Prachtige vergezichten over Kaapstad en de daar bij elkaar komende Atlantische- en Indische oceaan. Als je over het plateau van de Tafelberg loopt heb je steeds verschillende uitzichten, allemaal even mooi. Caroline gaat, tot schrik en ergernis van Liesbeth, af en toe van de gebaande paden af om op de rotsen nog mooiere vergezichten voor haar foto’s te krijgen.

We krijgen veel rotsklipdassen te zien, door de Afrikanen ‘dassies’ genoemd. Een leuke kruising tussen een grote cavia en een das, maar van origine blijken deze beesten vreemd genoeg aan de olifant verwant te zijn.

Na een biertje op het terras van ons guesthouse nog even lekker gegeten bij ‘Arnold’s’ in Kloof  Street, net om de hoek. Het eerste wild dat ik in Zuid Afrika te zien krijg ligt op mijn bord: springbok, in dit geval ‘springbok Wellington’. Na het eten snel terug naar The Cape Colonial, licht uit, slapen.

Groet, Rik