2017, 03-26 (zondag) Hazyview

26 maart 2017 - Hazyview, Zuid-Afrika

Een beetje moe van al het gereis blijven we ’s morgens na het ontbijt bij het hotel, op de ligstoelen op het terras aan de Sabie-rivier, lekker lezen en luieren. Er is hier in Zuid Afrika zo veel te zien en te beleven dat, als je niet oppast, je jezelf voorbij raast. Caroline is niet helemaal fit, al vanaf gisterenavond. Als we de symptomen op een rijtje zetten en de bijsluiter van de malariapillen bekijken zouden het best bijwerkingen van die rommel kunnen zijn. De klachten zijn gelukkig niet hevig genoeg om een dokter te hoeven zoeken.

Toch ’s middags nog maar even een laatste gamedrive gedaan. Nee, we hebben niet de Big Five gezien, we zijn blijven steken op 3½, een neushoorn hebben we niet gezien en het luipaard van gisteren tellen we voor een half. Niet te lang zoeken naar wat er niet is, maar genieten van wat er wel te zien is, en dat is opnieuw heel wat. Mooie vogels (o.a. een paar gieren, niet mooi, wel indrukwekkend), olifanten, giraffen, impala’s, kudu’s, knobbelzwijnen met jonkies, zebra’s, bavianen. We zien ook voor het eerst twee hyena’s. Best grote beesten, maar in het echt net zo lelijk als op de plaatjes. Filmend en fotograferend schieten we de nodige geheugenkaartjes vol.

Morgen rijden we terug naar Johannesburg, naar het vliegveld. Daarvandaan vliegen we eerst naar Abu Dhabi (Verenigde Arabische Emiraten), om vervolgens het vliegtuig naar Schiphol te pakken. Dinsdag komen we dan in de tweede helft van de middag op Schiphol aan, waarschijnlijk flink brak.

Als we weer thuis zijn hebben we er zo'n 35.000 kilometer op zitten, verdeeld over vijf vluchten en twee huurauto's. Met de auto hebben we meer dan 3000 kilometer afgelegd, om in totaal negen accommodaties te bezoeken. We zijn dan eigenlijk direct weer aan vakantie toe. Nee, zonder gekheid, het was een prachtige en heerlijke reis.