2017, 03-23 (donderdag) Letaba

23 maart 2017 - Phalaborwa, Zuid-Afrika

Zo, we zijn weer online na een paar dagen zonder internet. Door een technisch probleempje kunnen de foto's van mijn telefoon even niet gebruikt worden. Even weinig beeldmateriaal dus. Dat halen we later wel weer in.

Met enige spijt verlaten we vandaag onze prachtige accommodatie bij Phalaborwa. Wat een mooie plek was dit, zowel qua accommodatie als qua ligging. De enige geluiden die je hier hoort zijn die van de natuur om je heen. Dat wij zo ongeveer de enige gasten zijn op dit mooie complex helpt hier natuurlijk ook een handje bij.

Onze volgende accommodatie ligt midden in het Krugerpark. Letaba is één van de ongeveer tien ‘restcamps’ in Krugerpark, een plek met meestal een aantal huisjes, een aantal kampeerplekken en soms iets van horeca, omgeven door grote hekken om het wild buiten te houden. Wij zitten in camp Letaba. We hebben een zeer royaal rietgedekt huis met veranda. Maar, we zijn inmiddels verwend geraakt. Het interieur is nogal gedateerd en het stinkt naar motteballen. Toch zit, op WiFi na, alles erop en eraan.

We besluiten ons aan te melden voor de sunset-gamedrive, die begint om 16.30 uur. We blijken de enige deelnemers te zijn. Een truck met chauffeur voor onszelf dus. Hoog in de truck gezeten, met een chauffeur/gids, blijk je veel meer te zien dan wanneer je zelf met je eigen auto op pad gaat. Het is teveel om op te noemen. Mooie vogels, badende olifanten, nijlpaarden, krokodillen, een enorme adelaar met zijn prooi (een haasje), verschillende soorten bokken, zebra’s. Het mooist vind ik het als we, als het al een beetje begint te schemeren, aankomen bij een vlakte met enorme aantallen olifanten en buffels. Heel imposant. De olifanten zijn een beetje ons favoriete beest geworden hier. Ze zijn imposant, maar ook gracieus, zien er heel relaxed uit, gaan zo te zien zorgzaam met hun soortgenoten om, maar ja, wie doet ze ook wat?

Na een mooie zonsondergang (Caroline fotografeert zich suf), als het echt donker wordt, zetten we allemaal onze zaklamp aan (heel sterke ver-schijners) en speuren we al rijdend naar beesten. Het is verrassend wat we allemaal nog te zien krijgen. Het overgrote deel wordt ontdekt door de chauffeur, die als voordeel heeft dat hij recht vooruit kan kijken, wij mogen alleen opzij schijnen, om de chauffeur niet te verblinden tijdens het rijden. Hoogtepunt is het duo cheetah’s dat we zien. Wat een ontzettend mooie beesten. We hoeven volgens de chauffeur niet bang voor ze te zijn, “cheetah’s are cowards”. Zolang ze een uitweg hebben om te kunnen vluchten zullen ze dat ook doen. Verder zien we verschillende bokken, waaronder de zeldzame rietbok, wilde katten (lijken heel erg op onze huiskat), een enorme buffel en een paar nijlpaarden, die net uit het water gekomen zijn en nu gras komen grazen. Tegen acht uur 's avonds arriveren we weer in camp Letaba.

Groet van ons drieën, Rik

Van reisblog naar fotoboek