2017, 03-12 (zondag) Kaaps schiereiland

12 maart 2017 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Of ik het niet te koud had, wilde de ‘maid’ weten, toen ik om half acht al lekker in m’n T-shirtje en korte broek buiten zat. Kennelijk een kwestie van verschil in ‘gevoelstemperatuur’. Nadat ook Liesbeth en Caroline present waren, in het zonnetje ontbeten, met een muffin, bananenbrood met pindakaas en koffie.

Vandaag het Kaaps schiereiland verkennen. Eerste stop is bij het strand van Houtbaai. Er staan enorme golven en Caroline wil graag wat foto-technieken bij de golven uitproberen. Door de enorme zandstorm houden we het kort. We drinken koffie bij  Constantina, een wijngebied, bij een wat kakkineuze uitspanning, het best te betitelen als het Blaricum van de Kaap.

Vervolgens komen we bij Kalkbaai, een vissersdorpje waar altijd wel een paar zeehonden in de haven zitten. Een paar flinke exemplaren liggen te zonnen op de kade. Net als iedereen hier doen ook wij ons tegoed aan een portie fish & chips. Volgende bestemming: Boulders Beach, het strand dat bekend staat om z’n grote kolonie pinguins. In het officiële National Park gedeelte kunnen we ze op enige afstand bekijken vanaf een soort houten vlonders, maar even verderop lopen ze gewoon op het strand. Heel apart, die gekke beesten.

Daarna op pad naar Kaap de Goede Hoop. Ik had een heel drukke plek verwacht, met veel horeca en toeristenwinkeltjes. Het blijken slechts een paar houten borden te zijn, in the middle of nowhere. Wel in een heel mooie omgeving, met een woeste zee op de achtergrond. Caroline en ik beklimmen de rotsen een stukje, en maken een paar foto’s van het prachtige uitzicht.

Op de terugweg nog een mooi meevallertje, vlak langs de kust komen wij twee grote struisvogels tegen. Heel maf, struisvogels kuierend langs de kust. Als route kiezen we voor de Chapman’s Peak Drive, volgens onze ‘Insight Guide’ is dit “landschappelijk gezien één van de mooiste routes van de wereld". Inderdaad schitterend, maar om het nou als één van de mooiste routes van de wereld te betitelen vind ik een beetje overdreven. Als we even later weer langs Houtbaai rijden zien we dat in de bergen daar nog steeds bosbrand woedt, inmiddels zelfs heviger dan vanmorgen.

Groet, Rik

1. Annemieke:
    15 maart 2017
    Het lijkt me allemaal prachtig, maar ooooooohhh, die pinguïns!! xx