2017, 03-13 (maandag) Stellenbosch

13 maart 2017 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Wat wij gisteren bij Houtbaai zagen waren helaas niet een paar onschuldige bosbrandjes. Het ‘township’ Imizamo Yethu is zwaar getroffen door de brand. In ieder geval 3500 hutten (voor naar schatting 15.000 mensen) zijn verwoest en er zijn in ieder geval twee doden te betreuren. Juist de mensen die toch al niets hadden zijn dus getroffen. Vreselijk. Wat een raar contrast met onze luxe, wij verplaatsen ons van de ene mooie plek naar de andere

Vandaag onze eerste verplaatsing, van Kaapstad naar Stellenbosch, slechts een  klein uurtje rijden. We verblijven in Bonne Esperance guest lodge, een mooi wat koloniaal aandoend pand. Grote veranda en aan de achterzijde een lekker zwembadje en zonneterras.

Caroline had Liesbeth voor haar verjaardag een lunch op een wijnlandgoed beloofd, dus dat ‘incasseren’ we vandaag. Wijngoed Delheim ligt schitterend, het terras van het restaurant biedt een wijds uitzicht op een mooie tuin en daarachter een mooi vergezicht. Heerlijk gegeten, met een heel lekkere wijnen (hjelaas, voor de chauffeur slechts één glaasje). Is het de entourage, of was de wijn werkelijk zo lekker (Rosé pinotage en een Gewürztraminer, beiden van Delheim uiteraard). De prijzen van uit eten gaan zijn overigens prima te doen, een behoorlijk stuk onder het Nederlandse prijsniveau.

Na de lange lunch uiteraard even gebruik gemaakt van het zwembad en de zonnebedden. Prima, zo’n rustmoment tussen alle drukte van het alles willen zien. Begin van de avond zijn Caroline en ik nog even Stellenbosch ingelopen, om te kijken of we wat mooie koloniale panden konden vinden om te fotograferen. Viel, ondanks de belofte van de reisgids, een tikkeltje tegen.

Bij het uit eten gaan nog een leuk gesprek met de enthousiaste ober, een jonge donkere vent. Hij vertelde het belangrijk te vinden dat de Afrikanen niet moeten blijven hangen in het verleden. “We must not forget, but we have to move on”. Zo is het.

Groet, Rik