2017, 03-17 (vrijdag) Wildernis

17 maart 2017 - Wildernis, Zuid-Afrika

Weer een ervaring rijker: rijden met een Segway. In National Park Wilderness gaan wij een deel van de ‘Kingfisher-trail’ doen per Segway. Bij het startpunt krijgen we eerst een korte instructie, daarna mogen we oefenen in een soort grote zandbak. Eerst twee minuten hevig wiebelen op zo’n ding, daarna voelt het al wat meer vertrouwd. Al na enkele minuten lig ik echter op mijn rug met de 'killer-Segway' boven op mij. Ik probeer achteruit te rijden en merk dat je, om bochtjes te maken, dan moet tegensturen. Al wankelend ga ik verder achterover hangen, waardoor het apparaat nog meer vaart maakt en ik de hele machine boven op mij krijg. Alleen een paar schaafwonden en even flink de schrik te pakken, verder geen schade gelukkig. Liesbeth zag al een beetje tegen dit ritje op, dat wordt er door dit soort fratsen natuurlijk niet beter van. Een meevaller is dat Caroline even niet aan het fotograferen of aan het filmen was. Dat compenseert ze later weer door mij een GoPro op mijn helm te zetten, waardoor ik op een teletubbie lijk.

Segway-rijden blijkt nog niet zo eenvoudig als het er uit ziet. Op de rechte weg of op een strak stukje gras is het prima te doen, maar op (erg) hobbelig terrein is het behoorlijk lastig. Ook al laten wij ons gemotoriseerd voortbewegen, het voelt als intensief sporten. Het zweet staat op de rug. Toch een leuke ervaring om op deze manier gemotoriseerd (maar fluisterzacht) door een natuurgebied te crossen. We hebben overigens geen Kingfisher (ijsvogel) gezien.

De middag brengen wij lezend en zonnend door bij het zwembad, het is immers ook gewoon vakantie. Eind van de middag met de auto naar ‘de kaart van Afrika’. Een mooi uitzichtpunt in de bergen boven Wildernis, waar je in de vorm van de bergen de kaart van Afrika kunt zien. Met enige fantasie is dat inderdaad waar. De terugweg voert ons langs een aantal steile afgronden, waar Liesbeth en Caroline nogal nerveus over doen (“jij zag het niet, want het was aan onze kant”).

Morgen naar Addo Elephant National Park. Tijd voor het grotere wild.

Groet, Rik